How interesting… :-)

fake

Nuestra Querida Argentina

Het is bijna zover! Op vrijdag 8 oktober keren we terug naar ons geliefde Argentinië.

De tango roept, de bbq wacht, om nog maar van de Argentijnse Malbec (wijn) te zwijgen…

Wij hebben onze weblog vanonder het stof gehaald om onze reiservaringen & foto’s opnieuw met jullie te kunnen delen.

Ons reisplan zit al min of meer in ons hoofd, klaar om in het vliegtuig verder op punt te worden gezet. Tijdens de 14-uur durende vlucht vanuit Madrid hebben we tijd zat.

Hoogstwaarschijnlijk vallen de Iguazu-watervallen weer in de prijzen. Verder blijven we wat meer Noordwaarts van Buenos Aires, om het gebied van de pampas verder te verkennen. De Jezuïeten-missies hebben we op onze vorige trip niet kunnen bewonderen. Rosario, de geboortestad van Che Guevara, evenmin. Redenen genoeg om nog eens terug te keren naar Argentinië.

Met Toon zijn nieuwe kodak (de oude is spijtig genoeg kapot gegaan!!) in de aanslag zullen we jullie zeker kunnen verblijden met onze fotoreportage! :-)

¡Hasta luego!,
Astrida y Antonio

Altiplano

Prachtig Patagonië

We zijn ondertussen iets meer dan 2 maanden in Argentinië en we kunnen dus toch wel stellen dat we de grootsheid en verscheidenheid van dit land ervaren hebben. Tango, uitgestreiktheid, lekkere wijn, véél vlees en een grappig Spaans accent dat we al helemaal onder de knie hebben…

We schrijven nog enkele ervaringen neer zodat jullie wat kunnen meebeleven hoe wij beleefd hebben.

Onlangs stapte er met ons een ‘gaucho’ op de bus met zijn zadel als bagage, gewikkeld in de typische geweven doeken met Argentijns motief. We zagen enorme kuddes schapen die bijeengedreven werden door gaucho’s vergezeld van hun honden. Leder vind je hier bij de vleet en ook prachtige messen om op Argentijnse wijze de grote porties vleesvan de asado te veroberen. We zaten uuuuuuuuuren op de bus en reden doorheen de Patagonische vlakten met prachtige zonsondergangen op hobbelige banen. We zagen galopperende paarden met hun manen in de wind en guanaco’s met hun dikke vacht ter bescherming van de hele koude temperaturen… Ach, er is zoveel moois dat we gezien en ervaren hebben, maar we houden ook nog wat te goed om te vertellen wanneer we terug thuis zijn…. en… dit is niet meer lang!! Op 25 mei zullen er 2 vermoeide maar gelukkige viajeros aankomen in de luchthaven van Zaventem.

Er rest ons dus nog 1 maandje waarin we een heel kort bezoek brengen aan Bolivia, waarna we onze reis afsluiten met Cusco en Machu Picchu (Peru).

Maar goed, nog wat foto’s en een verslag van onze reis vanuit Ushuaia naar Córdoba.

We verlieten met spijt in het hart de camping in Ushuaia waar we leuke mensen ontmoetten en toffe avonden beleefden. Een lange busrit en vele paspoortstempels later, arriveerden we in Puerto Natales (Chili). Dit was onze basis van waaruit we onze trektocht door het ‘Nationaal Park Torres del Paine’ planden. We deden er het W-circuit, één van de meest populaire trektochten in het park. Geladen met pak en zak, begonnen we aan onze 75 km door berg en dal (en soms rivier!). De natuur die ons omringde was werkelijk spectaculair: gletsjers, meren, speciale bergformaties, enz…

Torres del Paine

Op de eerste dag deden we het rustig aan. Slechts 22 km heen en terug tot aan de voet van de beroemde ‘Torres del Paine’. Dit zijn 3 granieten torens die ongeveer verticaal 2000 a 3000 m uit de grond omhoog reizen. Prachtig! We waren net voor donker terug in onze tent waar we van een lekkere, verse pasta genoten. Zonder twijfel de beste maaltijd van onze trektocht! De daaropvolgende dagen bestond het dieet namelijk uit pakjes soep, pakjes rijst en pakjes pasta… Hmmm, heel gevarieerd!

Een verdiende maaltijd, Torres del Paine

Op dag 2 moesten we voor de eerste keer een lange afstand overbruggen met onze rugzakken aan. Het was een zware tocht met veel stijgen en dalen én natte voeten… Er was namelijk een redelijk uit de kluiten gewassen bergriviertje dat ons pad kruiste. Gelukkig vielen we er niet in, wat anderen wel overkwam! ;)

Bijna natte voeten..., Torres del Paine

Gletsjermeer, Torres del Paine

Smile ;-) , Torres del Paine

Verdiende rust, Torres del Paine

De 3de dag slechts 5 km met de grote rugzak. Na deze 5 km konden we onze tent opzetten en met een dagrugzak verder trekken tot aan ‘Campamento Britanico’ (en terug natuurlijk). Deze tocht ging doorheen ‘Valle Francés’, een prachtige vallei waar we aan de ene zijde enorme gletsjers zagen en aan de andere de prachtige bergketen.

Torres del Paine

Afbrekend stukje ijs.., Torres del Paine

Het gelukkige paar, Torres del Paine

Na een ijskoude nacht trokken we naar onze laatste stopplaats: het prachtige turkoois gekleurde Pehoé meer. Van daaruit wandelden we 11 km tot aan de Grey gletsjer. De eerste aanblik van deze gletsjer was echt enorm indrukwekkend: ijs tot aan de horizon.

Onze tent, Torres del Paine

Het gelukkige paar, Glaciar Grey, Torres del Paine

Glaciar Grey, Torres del Paine

Refugio Grey, Torres del Paine

Na een dagje platte rust in Puerto Natales gingen we naar El Calafate, terug op Argentijnse bodem. In El Calafate is eigenlijk niets te zien, maar het is vlakbij de bekende Perito Moreno gletsjer. Dit is één van de weinige gletsjers ter wereld die vooruit gaat in plaats van achteruit, en wel met zo’n 2 m per dag.

Perito Moreno

Astrid, Perito Moreno

Na 24 uurtjes op de bus waren we alweer op onze volgende bestemming: Esquel, toegangspoort tot het ‘Nationaal Park Los Alerces’. Alerces zijn bomen die slechts 1 mm per jaar groeien en dat 3000 jaar kunnen volhouden. Je kan je dus inbeelden dat de 2600-jaar oude boom die wij zagen een flinke jongen was! Bovendien krijg je van deze boomsoort geen splinters want het hout voelt heel zacht aan maar is eigenlijk super hard. Vandaar wordt deze boom enorm veel gebruikt als constructie-materiaal en is hij met uitsterven bedreigd.

Ergens onderweg.. , Patagonië

Nationaal Park Los Alerces

Het gelukkige paar, Nationaal Park Los Alerces

Schors van een Alerce, Nationaal Park Los Alerces

We lieten Patagonië nu “voorgoed” achter ons en reisden verder naar het meren-gebied. Bariloche was onze volgende stopplaats.

Bariloche

Bloem, Llao Llao, Bariloche

Het gelukkige paar, Bariloche

Prachtig uitzicht, Bariloche

Hier maakten we enkele mooie wandelingen maar waar we écht voor gekomen waren was: vliegvissen op de befaamde forelrivieren van het ‘Nationaal Park Nahuel Huapi’. ’s Morgens vertrokken we met onze gids, boot en al het andere materiaal richting Limay rivier. Na het aantrekken van onze modieuze pakjes kregen we, met onze voeten in het ijskoude water, deskundige instructies. Na een korte oefensessie en het vangen van wat “klein grut”, gingen we al vissend verder in de boot. 10 km op een prachtig stuk rivier. Echter, de enige die erin slaagde iets boven te halen waar we trots op kunnen zijn was Astrid (zegt Toon met zielige blik in de ogen).

IJskoude ochtend, Bariloche

Toon en gids, Bariloche

Astrid met de gevangen regenboogforel!!, Bariloche

Astrid aan het vliegvissen, Bariloche

Toon aan het vliegvissen, Bariloche

Het was echter een fantastische ervaring, dat vliegvissen willen we zeker nog eens doen.

Ushuaia, het einde van de wereld…

Na het bezoek van de familie, weer op tocht. Vanaf nu (indien mogelijk) al kamperend!

De eerste stop was Bahía Blanca, maar aangezien er echt niets interessants te zien was bleven we niet overnachten en namen we meteen de nachtbus naar Puerto Madryn. Deze kuststad heeft als ultieme attractie een vlakbij gelegen schiereiland: Península Valdés. Rond deze tijd van het jaar kan je er orca’s zien die jagen op nietsvermoedende zonnende zeeleeuwen. Dit spectakel konden we uiteraard niet voorbij laten gaan! Na een lange rit van 3 uur stonden we dan ook vol spanning te wachten .. .. .. .. .. . maar, Willy 1, 2 en 3 hadden waarschijnlijk ergens anders een lekker stukje gegeten, en dus bleven wij op onze honger zitten. ;-) Jammer, jammer, jammer! Echter, de pinguïns en zeeleeuwen stelden ons niet teleur en waren zoals steeds op post.

Pinguin, Peninsula Valdes

Peninsula Valdes

Na een uurtje bussen kwamen we aan in Trelew. Trelew is samen met enkele andere nabijgelegen dorpen (die we natuurlijk állemaal een bezoekje brachten) gesticht door de Welsh die op zoek waren naar een nieuwe thuis (1886). Hier vind je dus, in tegenstelling tot andere dorpen, veel bakstenen gebouwen. Een van de Welsh-tradities die tot vandaag stand houden, is het drinken van een ‘afternoon tea’. Dit dan wel vergezeld van een stuk taart of 10, boterhammetjes en scones. Heel lekker maar véél te veel aangezien ik (Astrid) 2 porties besteld had omdat (jullie zullen het misschien niet geloven) Toon vanaf nu thee drinkt! Geweldig he! Ook kaas begint hij wel te smaken. Dus jongens, we zijn op de goeie weg! Bestel maar eeen goeie portie kaas dit jaar in Malmedy! ;-) Nu alleen nog koffie en een taartje en het is helemaal in de sjakosh! ;)

Oud theehuis, Gaiman

Afternoon tea, Gaiman

Romantiek in Dolavon

Na het theetje bezochten we een park gemaakt uit gerecycleerd materiaal. Knap werk van een lichtjes exentrieke kunstenaar. Doorheen het park waren plakaatjes aangebracht met levenswijsheden. Daarvan krijgen jullie er hier eentje gepresenteerd.

Gerecycleerd park, Gaiman

Aangezien we de orca’s niet te zien kregen, probeerden we nogmaals met de dolfijnen. En, ja hoor we kregen ze uitbundig te zien. Zo uitbundig zelfs dat foto’s nemen een moeilijke opdracht was.

Visserboot, Puerto Rawson

Dolfijn, Puerto Rawson

Patagonië was eveneens een groot speelplein voor dinosaurussen. Er worden hier dus regelmatig volledige skeletten opgegraven. Reden genoeg om het prachtige paleontologisch museom een bezoekje te brengen…

Dino, Trelew

Via een tussenstopje in Rio Gallegos rezen we naar de Zuidelijkste stad ter wereld: Ushuaia. Daarvoor moesten we enkele keren de grens oversteken en ook een ferry-boot nemen.

Op de ferry..

Ushuaia: een levendige, iets of wat toeristische, stad omringd door bergen, kleurrijke bossen en het Beagle-kanaal. Om al deze wonderlijke natuur nog beter te bewonderen deden we een boottocht op het Beagle-kanaal, prachtig!

Ushuaia, ver weg van Buenos Aires!

Ushuaia

Herfst in Ushuaia

Onze tent, Ushuaia

Toon

Zeil je voor het eerst, .. !

Zeeleeuwen, Isla de los Lobos, Ushuaia

Prachtig gewoon!

Faro Les Eclaireus, Ushuaia

Het gelukkige paar, Faro Les Eclaireus, Ushuaia

Normaal gezien gingen we vandaag naar het nationale park “Tierra Del fuego” om een trektocht van 2 dagen te maken. Het weer liet het ons spijtig genoeg niet toe. Deze nacht regende het pijpenstelen en ook deze ochtend werd onze tent doorweekt… Met andere woorden, de plannen worden veranderd in een daguitstapje. :-) Aan alles een positieve kant: de omliggende bergen zijn nu prachtig wit!