Galapagos-eilanden

(Tip: wanneer je met de muis over de foto’s gaat zie je de naam van de dieren/planten en de locatie)

Op 22 december vertrokken we om 8 uur ’s morgens vanuit Quito richting Galapagos met een tussenstop in Guayaquil. Aangekomen in het hete Baltra gingen we met een bus naar de kleine haven waar we begroet werden door zeehonden en waar onze boot “Friendship” op ons lag te wachten. Na het veranderen van outfit (we waren nog ingesteld op Quiteense temperaturen: stapschoenen, lange broek, …) vertrokken we naar Bachas playa op het eiland Santa Cruz. Bachas playa heeft een heel mooi wit koraalstrand en turkois zeewater. Prachtig! Hier zagen we pelikanen, zeehonden, land-iguanuas, flamingo’s, grote garnalen of langoustinen en veelkleurige vissen tijdens onze 1ste snorkelsessie.

Cactusboom, Bachas

Iguana, Bachas

Onze groep, Bachas

Krab, Bachas

We hadden echt heel veel geluk met onze gids: Cesar. De oudste en daarom de meeste ervaren en wijze gids in heel het nationaal park. Bovendien was hij nog grappig ook wat voor memorabele momenten zorgde.

Onze gids, Cesar

De eerste dag was het stralend en heel heet weer en we konden dus ’s avonds op het dek van onze boot genieten van een prachtige zonsondergang.

Zicht van op het dek, Bachas

Astrid op het dek, Bachas

Zonsondergang, Bachas

Plazas

De volgende dag bezochten we het eiland Plazas waar er vele gekke iguanas, luie zeeleeuwen, cactussen en galapagos-meeuwen te zien waren.

Genieten van..., Plazas

Zeeleeuwtje, Plazas

Galapagos meeuwen, Plazas

Smullende land iguana, Plazas

Land iguana, Plazas

Cactusveld, Plazas

Santa Fé

Na de lunch vaarden we verder naar Santa Fé. Daar wandelden we op een prachtig wit koraal strand. Vogeltjes, zeeleeuwen, enorme cactusbomen,…

Geel vogeltje, Santa Fé

Zeeleeuw, Santa Fe

Cactusbomen, Santa Fe

Schors van cactusboom, Santa Fe

Lava hagedis, Santa Fe

Española

Hier zagen we voor het eerst de hilarische ‘boobie’. Er bestaan drie verschillende soorten, de ‘blue footed’-, de ‘red footed'’- en de ‘masked’ boobie. De kleuren worden in grote mate bepaald door hetgeen ze eten. Ze hebben alledrie een hilarische uitdrukking! :-) Ander hoogtepunt op dit eiland was de Galapagos arend, die we zoals de meeste andere dieren tot op 1m konden benaderen. Prachtig!

Ons bootje om aan land te gaan

Zeeleeuw, Espanola

Het gelukkige paar, Espanola

Lava hagedis (vrouwtje), Espanola

Floreana

De flamingo’s krijgen hun roze kleur door het eten van een speciale soort garnaal. Hoe meer, hoe rozer! Nadien maakten we een wandeling naar Tortuga bay. De naam zegt het zelf: heel veel schildpadden die hier hun nageslacht komen verzorgen. ;-) Toen we rustig aan het pootje baden waren, werden we vergezeld door pijlstaartroggen.

Flamingos, Floreana

Zeeschildpad, Tortuga bay, Floreana

Het gelukkige paar, Floreana

Pijlstaartrog, Floreana

Hermietkrab, Floreana

The Post Office (Floreana)

Iemand heeft op dit eiland tientallen jaren geleden een grote ton geplaatst die dienst moest doen als brievenbus. Het principe gaan als volgt (want er is natuurlijk geen postdienst op dit eiland): wie wil kan een kaartje achterlaten (zonder postzegel) en dit wordt bezorgd door andere reizigers uit dezelfde streek. Benieuwd wanneer ons kaartje zal aankomen!! Spijtig genoeg was er geen post voor België en konden we dus geen postbode spelen…

The Post Office, Floreana

Santa Cruz

We bezochten het Charles Darwin Station, waar volop gewerkt wordt aan het herstellen van de schildpadden populatie (ondermeer). Daarna bezochten we de highlands van Santa Cruz waar we de land schildpadden in het natuurlijke omgeving konden zien.

Land schildpad, Darwin Station, Santa Cruz

Krater, Santa Cruz

Rabida

Zeester, Rabida

Heilige boom, Rabida

Astrid, Rabida

Iguana, Rabida

Sombrero Chino

Sombrero Chino betekend letterlijk ‘Chinese hoed’, en zoals jullie zien heeft deze vulkaan zijn naam niet gestolen. Hier zagen we voor het eerst de Galápagos pingiun!

Vulkaan Sombrero Chino

Stoute Astrid, Bartolome

Toon, Bartolome

Seymour Norte

Hoogtepunt op dit eiland waren de fregat vogels die volop aan het ‘kweken’ waren. Om een vrouwtje te lokken blazen de mannetjes namelijk een fel-rode ‘zak’ op.

Fregat met opgeblazen zak, Seynour Norte

Fregat kuiken, Seynour Norte

Fregat, Seynour Norte

Blue footed boobie, Seynour Norte

Isabela

Onze boot-trip eindigde op 29 december. We namen afscheid van onze boot-companen in Baltra van waaruit zij naar de luchthaven gingen en wij naar eiland Isabela. Vanuit Baltra moesten we eerst een ferry nemen naar Santa Cruz, vandaar met de bus naar Puerto Ayora en van daaruit met een speed-boot naar Isabela. De speed-boot ging echt heel speedy! ;-) In Isabela verbleven we in Hostal “La Jungla” in een tent vlak aan de zee.

Onze tent, Isabela

Hier deden we een mooie en stevige wandeling naar ‘El Muro de las Lágrimas’. Deze muur werd gebouwd door of voor de gevangenen die hier vroeger verbleven, toen Isabela nog een strafkolonie van Ecuador was. (we deden deze tocht zonder gids en weten dus niet het exacte verhaal).

Opgelet: Iguanas!, Isabela

Het pad naar deze muur der tranen liep doorheen de mangroves, langsheen kleine meren en langs de zee. We picknickten in de mangroves aan de zee vergezeld door de muggen.

Mangroves, Isabela

We waren zo blij toen we ons wat konden verfrissen in de zee want de temperaturen waren tropisch!

Astrid op het strand, Isabela

Verder bezochten we nog een kweekcentrum voor schildpadden. Vele schildpadden werden namelijk bijna uitgeroeid door menselijke activiteit: piraten die hen meenamen als voedsel voor onderweg (zo hadden ze steeds een vers stukje vlees want schildpadden overleven 3 maanden zonder voedsel), door geïntroduceerde diersoorten zoals geiten, ratten, varkens en zelfs mieren (bvb de varkens eten de eieren op, de geiten eten de vegetatie op enz.).

Landschildpadden, Isabela

We hadden een super tijd in Isabela, het grootste maar weinig gekoloniseerde eiland. De straten waren onverhard, het leven is er heel ‘tranqui, tranqui’. Iedereen kent iedereen en er is veel leven in de straat.

Astrid, Isabela

Het leven zoals het is: voetbal op straat!, Isabela

Oudejaar-nieuwjaar vierden we op Isabela. Samen met alle inwoners (1500) stonden we rond het grote vuur dat om stipt 12.00 uur aangestoken werd. Dit vuur verbrandde poppen en allerhanden voorwerpen gemaakt in papier-maché, die het oude jaar representeerden. Aangezien het zo’n klein eilandje was, leerde je al snel veel mensen kennen. We dronken dus ook nog een biertje samen met een compagnie Belgen, Ecuadorianen, Duitsers… We hadden bovendien het lumineuze idee om een fles van de goedkoopste champagne te kopen om aan het strand op te drinken. Spijtig genoeg was de champagne echt niet te drinken! Haha… daar gaat onze 5 dollar! :-)

Oudejaarsavond, Isabela

Vuur op oudejaarsavond, Isabela

Champagne op het strand!, Oudejaarsavond, Isabela

1 januari om 6.00 uur ’s morgens vertrokken we met de speed-boot terug naar Puerto Ayora. De zee was vrij wild en dat had zo zijn gevolgen. Toon kan het bevestigen! In Puerto Ayora brachten we onze laatste dagen door met het kopen van souvenirs terwijl we genoten van de zon, zee, uitzicht op de boten en een goede nachtrust!

15 Reacties op “Galapagos-eilanden”

1. Wow! Wondermooi.
    Veel plezier en succes voor het nieuwe jaar!

2. Fantastisch! Ongelooflijk! Uitzonderlijke belevenissen! Prachtige foto’s. Wij genieten er telkens van en zeggen ons abonnement dus nog niet op. Blijf maar verslagen en foto’s sturen.Moge de rest van jullie bijzondere reis in 2007 even boeiend blijven als dat het geval was in 2006. Hartelijke groetjes.

3. Ik zit met open mond te staren naar alle foto’s

O_o

Werkelijk prachtig, ‘t is dus niet voor mij ‘t is voor de arme schilpadjes. Daar moet ik ook eens naartoe!

4. Amai man! Zo een paradijs! Vooral geel vogeltje en stoute astrid zijn rare schepsels :)! Prachtig verhaal met zalige foto’s!

Graag wat meer uitleg over toon kan het bevestigen :) ik heb wel al een vermoeden ma toch :)

5. Dat moet echt wel een ongelooflijke ervaring geweest zijn ! Maak ons nog maar wat jaloerser ! :-)
    Jullie foto’s zijn schitterend en de ‘muisuitleg’ bijzonder handig voor de achterblijvers hier die het moeten stellen met wat mollen, een mus hier en daar, ‘onze’ reiger en wat Vlaamse gaaien. Wat jullie zagen was nét iets gevarieerder blijkbaar.

6. Impressionant! We kijken al uit naar het volgende verslag!
    groeten van Astrid en Peter

7. Dag Toon en Astrid!
    We kregen het adres van Astrid en Peter. De foto’s zijn prachtig! We zijn net als vele anderen echt wel jaloers…
    Zo’n reis kunnen ze jullie alvast niet meer afpakken!
    We wensen jullie het allerbeste toe, en een gelukkig Nieuwjaar!
    Veel groetjes,
    Nonkel Yves en Sylvia

8. Fantastische foto’s. Ik kan er niet genoeg van krijgen!

9. Verbluffend.
    Ook Hannelore vindt de foto’s heel mooi!

10. Ongelovelijk mooi zal jullie wel bijblijven voor de rest van jullie leven. Stuur zo nog maar veel verslagen en foto’s

11. Dag Toon en Astrid,

Ik zit hier momenteel te blokken achter mijn bureauke terwijl het buiten aan het stormen is :D en ik had dus ter ontspanning ook eens een kijkje genomen op jullie website, met alle gevolgen vandien: nu ben ik superjaloers op wat jullie daar allemaal beleven! Echt prachtige foto’s..
    Verder wil ik jullie ook een gelukkig nieuwjaar wensen maar da zal der wel ni aan ontbreken zeker :-) Jullie hebben nu wel het feest bij Mamie en Papie moeten missen! :-)
    Geniet nog van alle ervaringen,

Groetjes Jozefien

12. Beste Astrid en Toon,
    ik zie dat alles ginder zeer wonderlijk is, het moet een hele ervaring zijn. Geniet er daar nog maar een beetje van.
    Groeten,
    Adriaan.

13. Schoon ? Nee : WONDERSCHOON ! Ik ben stikjaloers (niet echt, want ik vind het prachtig dat jullie dit kunnen meemaken.

Groetjes (en maak nog maar repotages svp)
    Rob

14. Hey Astrid,
    heb je site ontdekt via je moeder en het is ongelooflijk mooi die beelden. Wou dat ik in je plaats was :-)
    groetjes

15. heeej astrid en toon,
    het is daar echt prachtig ik wou dat ik daar was geweest!!!
    ik ben gewoon stik jaloers!