Bodega’s en Nationaal Park ‘Las Quijadas’

Vanuit Santiago de Chile vervolgden we onze reis naar Mendoza in Argentinië. Zonder reservatie was het een lange zoektocht om een kamer of zelfs 2 bedden te vinden. Daarmee weten jullie meteen dat Mendoza een toeristische trekpleister bij uitstek is. Iedereen komt er genieten van het prachtige weer, de gezellige terrasjes, reusachtige parillada of barbecue en natuurlijk de uitgebreide wijnkaart!

Wijnliefhebbers en levensgenieters die we zijn, besloten we meteen een bezoek aan verschillende bodega’s vast te leggen. Ons oorspronkelijke plan was om dit te doen met een gehuurd autootje. Bleek dat dit toch niet zó goedkoop was, dat je ouder moest zijn dan 23 jaar en dat je op het einde van de rit misschien wat te veel alcohol binnenhebt na alle degustaties.

De eerste bodega die we bezochten was ‘Hacienda del Plata‘. We werden er onthaald door een jonge Fransman (hij werkte hier tijdelijk) die ons doorheen de geschiedenis van de hacienda voerde en tegelijkertijd het hele productieproces van de wijn uit de doeken deed.

Deze ‘hacienda’ heeft echt een prachtige geschiedenis en de tradities worden er tot op vandaag in ere gehouden. We proefden er heerlijke wijn en kochten dan ook een flesje dat we samen met mijn familie zullen uitdrinken wanneer zij arriveren (zaterdag 3 maart).

Degustatie, Hacienda del Plata, Mendoza

Bijna klaar..., Hacienda del Plata, Mendoza

Na het bezoek aan deze eerder kleinschalige en artisanale bodega zette we de wijntoer verder met een bezoek aan wijnproducent: ‘Weinert’. Hier worden alweer klassewijnen geproduceerd maar dan met hoogtechnologische machines en in grote aantallen (800.000 flessen jaarlijks). Deze bodega had een prachtige, enorme wijnkelder.

Nieuwe wijn, Weinert, Mendoza

Bijna klaar voor verkoop, Weinert, Mendoza

De supervriendelijke mensen van The Vines die deze prachtige toer voor ons regelden, raadden ons aan om iets te eten onderweg in een tapas-restaurant waar ze ook hun eigen wijn produceerden… Alweer zonder reservatie kwamen we toe en werd alles in het werk gesteld om ons toch een pracht van een tafel klaar te maken. Ondertussen kregen we een glaasje wijn aangeboden vergezeld van een woordje uitleg over de geschiedenis, enz… Toen we aan tafel mochten gaan, konden we onze ogen niet geloven. We werden echt ontvangen als koning en koningin! Er stond een overvolle tafel klaar, met kazen, salami’s, hesp, fruit, groenten,… en dit enkel voor ons twee! Alsof dit nog niet genoeg was, kwamen er nog 4 schotels meer, een dessert, wijn, …. Dit alles voor het bedrag van 50 pesos of 12.50 euro per persoon. Heerlijk… Wij waren beiden zó in de wolken! Dit zullen we nooit vergeten!

Smile!, Mendoza

Een volle tafel, Mendoza

Na dit prachtig maal bezochten we nog een laatste bodega waar we alweer heel hartelijk ontvangen werden door de trotse eigenaar zelve. Een oude man, vol wijsheid en anekdotes… en zo blij door het bezoek van twee jonge snuiters met een grote interesse in wijn én kennis van het Spaans. Men zegt dat zijn wijn één van de betere in Mendoza is. Bijgevolg was de prijs van een fles ook net iets te hoog voor ons budget. Geen nood we kregen zijn contactgegevens en later als we wat ouder waren moesten we zeker nog eens opnieuw een bezoekje brengen.

Cabernet Sauvignon, Bodega Norton, Mendoza

De wijntoer was dus absoluut geslaagd. Niet alleen omdat het heel interessant was maar ook omdat we overal zo hartelijk onthaald werden. De mensen zijn hier trouwens overal super vriendelijk. Als er een mogelijkheid is om een babbeltje met ons te slaan, doen ze het zeker. Zo kan je uren spenderen in de supermarkt want de mensen spreken je aan en als ze dan nog merken dat we Spaans spreken…. dan kan het al snel laat worden.

We bezochten ook nog een wijnmuseum/bodega waar de oogst reeds gestart was en de toeristen ook toegelaten werden om het gehele proces te volgen. We kregen ook wat vers druivensap te proeven, vers van de pers!

Wijnmuseum, Bodega La Rural, Mendoza

Hier begint het.., Bodega La Rural, Mendoza

Tussen Mendoza en Buenos Aires ligt San Luis, waar we het Nationaal Park ‘Sierra de Las Quijadas bezochten. Onze gids kwam ons met zijn oude Peugot ophalen aan ons hostal. Al vertellend dat er toch wel vrij veel ongelukken gebeuren op de route naar het park gingen we bijna zelf uit de bocht.. :-) Er kwam achteraan ook altijd een kabel los, dus af en toe even alles terug op zijn plaats steken…

PN Las Quijadas

Samen met ons ging er nog een ouder Fins koppel mee. De rotsformaties in het park waren echt de moeite, en dus gaven we onze ogen de kost… Deze bergketen is ongeveer 100 miljoen jaar oud, en dinosaurussen zwaaiden hier de plak vroeger! Het landschap deed ons af en toe wat denken aan de film van ‘Lion King’.

In afwachting van onze bus naar Buenos Aires ’s avonds, gingen we overdag nog naar een rivier om even heerlijk af te koelen. De temperatuur in San Luis en omgeving schommelde namelijk rond de 35ºC…

Toon, San Luis

San Luis

Momenteel zijn we in Buenos Aires, waar we binnen enkele daagjes vader Karel, Harold, Sigrid en Gracienne verwelkomen! En wat doe je ’s avonds als je hier enkele dagen te vroeg bent? Genieten van parilladas (grills) natuurlijk….

Astrid, Buenos Aires

4 Reacties op “Bodega’s en Nationaal Park ‘Las Quijadas’”

1. Nu word ook ik echt wel wat jaloers.
    Wat een overladen tafel voor jullie twee’tjes … schitterend.
    Laatste foto is grappig: een beetje ongemerkt getrokken aan de reflectie van het toestel in het glas te zien.

2. Sorry indien je dit bericht dubbel krijgt, wij hadden blijkbaar problemen met de eerste verzending.
    Fantastisch. De foto’s blijven verbazen. Wat opvalt is dat de mensen er zo bijzonder vriendelijk zijn. Zou dat ook niet gelegen zijn aan het bijzonder sympathieke koppeltje? Die overvolle tafel zou wel iedereen kunnen bekoren zeker? Geniet ondertussen ten volle van het bezoek van jullie familie. Lieve groetjes.

3. Ruim gedekte tafels met véél lekkers, bodega’s, prachtige natuur, zon … ik denk dat ik het ginder ook wel een paar maanden zou kunnen uithouden !

4. Ik heb dus afkickverschijnselen nu er even een ‘gat’ is in de blog…